انعکاس مطبوعات دریزدفردا :آفتاب یزد :از چـنـد مـاه قـبل نخستين گام‌هاي مربوط به دوره دهم انتخابات رياست جمهوري برداشته شد و رسانه‌هاي گوناگون تحليل‌هاي متفاوتي در اين مورد ارائه نمودند. اين موضوع بر بعضي تحولات سياسي كشور نيز سايه انداخت.

از جمله برخي از نمايندگان مجلس در هنگام معرفي محصولي براي تصدي وزارت كشور به سابقه رفاقت نزديك او با احمدي‌نژاد اشاره كردندو نـگـرانـي خـود در ايـن خصوص را ابراز داشتند.

به اعتقاد اين گروه از معترضان، نزديكي بيش از حد مـجري انتخابات به يكي از كانديداها، مي‌توانست شائبه‌هايي پيرامون انتخابات ايجاد نمايد.

 نقدي كردن يارانه‌ها و جنبه‌هاي تبليغي آن، موضوع ديگري بود كه بعضي از صاحب‌نظران اقتصادي به آن اشاره و توصيه مـي‌كردند كه پيگيري اين سوژه به بعد از انتخابات رياست جمهوري موكول شود تا هرگونه شائبه تبليغاتي بودن آن از بين برود.

ميزان بهره‌مندي كانديداهاي احتمالي و جناح‌هاي گوناگون كشور از امكانات رسانه‌اي و تـبلـيـغـي از ديـگـر نگراني‌هايي بود كه به خاطر حـمايت‌هاي بي‌سابقه رسـانه ملي از احمدي‌نژاد و مخالفت علني بعضي برنامه‌هاي آن با اصلاح‌طلبان و رقباي احتمالي احمدي نژاد، مورد توجه قرار مي‌گرفت.

 اما در ميان نگراني‌هاي ابـراز شـده، مـوضوع ورود عناصر نظامي به پروسه انتخابات و نگراني‌هاي مرتبط با آن، بـرجـسـتگي ويژه‌اي داشت. اين دغدغه‌ها گاه با اين پاسخ صحيح مواجه مي‌شد كه مسئولان نظامي، از معيارها حمايت مي‌كنند و سـخـنـان آنـها به مفهوم ورود نظاميان به مصاديق انـتـخـابـاتـي نـيـسـت.

اما آنچه كه ديروز بعضي از خبرگزاري‌ها به نقل از يك مقام عاليرتبه نظامي بيان كرده‌اند تا حدود زيادي با اظهارات پيشين متفاوت است.

بر اساس اظهارات منتسب به اين مقام ارشد، پرسابقه و با نفوذ، او دو نكته را مورد اشاره قرار داده است كه چنانچه در نقل خبر بي‌دقتي صورت نـگـرفـته باشد شائبه حمايت صريح از يك كانديدا و توصيه مستقيم به سه كانديداي اصلاح طلبان براي كناره‌گيري از انتخابات در آن وجود دارد.

نخستين نكته كه در ميان سخنان مقام عاليرتبه نظامي به چشم مي خورد تاكيد او بر اين نكته است كه : ‌«بــعضي‌ها معتقدند اين فاصله‌اي كه گروه‌هايي از سياستمداران بين دولت و مردم انداختند، موفق بوده و توانسته‌اند نظر مردم را جلب كنند، بنابراين در اين انتخابات رياست جمهوري، مي‌توانند يك كانديداي ريـاسـت جـمـهـوري جـديـد مـعرفي كنند و مسئله احـمـدي‌نژاد را تمام كنند ولي اين اتفاق نمي‌افتد، اشتباه مي كنند. »‌

دومين نكته، سخني است كه مي‌توان به نحوي آن را شـــامــل حــال هـر سـه كـانـديـداي اصـلاح طلـب (خـاتـمـي،‌كروبي و ميرحسين موسوي) دانست كهدر زمان انتخابات، سن آنها بين 66 تا 72 سال خواهد بود. شخصيت مورد نظر ، حضور درعرصه انتخابات را وظيفه هركسي دانسته كه قابليت رياست جمهوري را در خود مي‌بيند اما اظهارات او به گونه‌اي است كه جنبه منع آن بسيار پررنگ‌تر از تشويق مي باشد. وي اظهار داشته اسـت: »‌... بـايد به اين نكته توجه شود كه دولت احمدي‌نژاد نشان داد رياست جمهوري ظرفيت كاري بسيار بالايي دارد و توانمندي و تحرك زيـادي مـي‌طلبد و مناسب افراد بازنشسته و خيلي مسن نمي باشد.«‌‌

البته بايد منتظر ماند تا مشخص شود كه آيا در نقل خبر، دقت كافي صورت گرفته يا نه؟ اما اگر اين خبر دقـيـق و صـحـيح باشد، بهترين گزينه پيشنهادي بـراي خـاتمي، كـروبـي و ميـرحسين آن است كه زحمت را كم كنند تا »كساني كه به اشتباه فكر كرده‌اند مسئله احمدي نژاد تمام شدني است مطمئن شوند اين اتفاق نخواهد افتاد« .

‌ ‌الـبـتـه سـخـنـان مـقام عاليرتبه نظامي كه از قديمي‌ترين نيروهاي نظام و داراي سوابق شناخته شده انقلابي مي باشد از جهات ديگر نيز قابل توجه است.

 وي با اشاره به رمز پيروزي انقلاب اسلامي، از هماهنگي همه نيروها سخن گفته و اظهار داشته است: »ما گروههاي مخالف خود را هم تحمل مي‌كرديم، در عين حال كه با آنها مخالف و عليه آنها تبليغ و بحث مي كرديم و جوابشان را مي‌داديم و عليه آنها كتاب مي نوشتيم و سـخـنـرانـي مي‌كرديم، اما وقتي به هم مي‌رسيديم مثل رفيق بوديم در برنامه‌ريزي‌هايي كه مي‌خواستيم عليه شاه انجام دهيم قطعاً كسي در جلسه نمي‌فهميد كه اين كمونيست است و آن يكي مسلمان و ديگري مرام ديگر دارد...«

اكنون مي‌توان اين سوال را مطرح كرد كه آيا رفتاري كه با بعضي جناح‌هاي درون كشور مي شود شباهتي با رفتارهايي دارد كه در دوره مبارزه با شاه، نسبت به بعضي كمونيست‌ها انجام مي‌شد؟

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا